26 October 2014

Mati Sebab Senggugut!

Assalamualaikum.

Apa khabar pembaca blog saya sekalian? Semoga anda semua sihat, dipermudahkan segala urusan di dunia dan di akhirat. Selamat bercuti kepada mereka yang bercuti pada hari Ahad ini dan selamat bekerja kepada mereka yang bekerja pada hari ini.

Hari ini saya nak share dengan anda pasal sahabat saya ini. Biarlah saya gelarkan dia sebagai cik N. Dia kawan yang saya baru kenal semasa menuntut di Pusat Asasi, Universiti Islam Antarabangsa.

Kisahnya begini,
Rakan saya ni cerita, dia ada sakit sengugut yang teruk sangat-sangat. Setiap kali datang haid, dia tak boleh buat apa-apa kerja langsung. Nak pergi sekolah susah. So setiap kali haid, dia mesti ada MC.




Dia cerita yang setiap kali nak datang haid, dia akan mengalami simptom pra-haid atau dalam bahasa omputehnya sebagai Premenstrual Simptom atau PMS yang sangat-sangat dasyat. Kalau sesetengah orang cuma rasa terlebih sensitif, terlebih emo, PMS rakan saya ni lain sikit.

Masa PMS dia dah rasa cramp yang teruk gila dekat bahagian bawah abdomen dia. Lepas tu dia lemah. Yang paling saya pelik tu, katanya seminggu sebelum datang haid dia mesti akan sakit gusi. Lepas tu sakit senggugut dia memang teruk tahap berhuling-guling atas katil. Ada ketika tu sampai tak boleh bangun sebab menahan sakit senggugut nya.

Dia mengalami simptom itu sejak umur 9 tahun. Sejak dia mula-mula datang haid lagi.

Bila saya tanya selama ini dia guna apa untuk tahan sakit, dia cakap dia guna painkiller yang diberi oleh doktor + panadol.




Allah.. Allah.. Allah...

Takut saya mendengar perkataan Painkiller itu. Tahu tak yang painkiller tu sebenarnya silent killer diri kita?

Ya Allah... kalau lah dia tahu betapa teruknya kesan painkiller dan panadol terhadap tubuh badan dia especially buah pinggan dia, saya pasti ramai orang tak akan pilih painkiller dan panadol untuk tahan sakit.

Bayangkan, dia start haid masa umur 9 tahun. Sekarang dia 18 tahun. So dah 9 tahun dia makan painkiller dan panadol tu. Satu tahun ada 12 bulan, so setahun average dia haid adalah 12 kali. Cuba bayangkan kalau setiap kali haid dia makan 5 painkiller untuk tahan sakit senggugut tu. Ye la, kita haid pun average 5-7 hari kan?

So, total paniller/panadol yang ditelan ialah:

9 x 12 x 5

Total= 1620 biji!!!!

Kesan Buruk Painkiller/Panadol
Tahu tak painkiller ni tidak dihadam dalam tubuh badan kita?

Ada kajian mengatakan sebiji panadol memerlukan masa 5 tahun untuk dikeluarkan daripada badan melalui air kencing. Itu pun selama 5 tahun itu, dia duduk dalam buah pinggang.

Maka, jangan pelik kenapa bila umur 20-30, buah pinggang dah rosak.... Muda-muda lagi, dah kena buat dialisis. Kesiannnn......




Berbalik kepada cerita rakan saya tadi, saya cerita dengan dia akibat makan panadol/painkiller ini untuk jangka masa yang panjang. Saya bagi tahu dia betapa bahayanya panadol/painkiller ini untuk buah pinggang kita.

Walau sakit macam mana pun sewaktu haid, janganlah makan panadol atau painkiller.

So, kalau tak makan painkiller, macam mana nak tanggung sakit senggugut tu?

Saya bagi dia 2 pilihan.

Pilihan pertama:  Tahan lah walau macam mana pun. Berguling-guling atas katil selama 7 hari. Tak payah buat apa-apa kerja.

Pilihan kedua: Kurangkan sakit senggugut itu dengan mengambil suplemen. Tak kisahlah apa-apa suplemen janji sakit senggugut pain itu kurang.

Pilihan di tangan dia, so buatlah pilihan dengan bijak.

Suplemen Terbaik Untuk Atasi Senggugut
Memandangkan saya rasa bertanggungjawab untuk berkongsi kebaikan dan solusi yang terbaik untuk rakan-rakan saya, saya cadangkan dia untuk mengambil GLA Complex Shaklee. GLA Shaklee ini boleh memperbaiki hormon kita supaya jadi lebih baik, supaya dapat kurangkan kesakitan masa senggugut.

Jadi, kawan saya pun cuba GLA tu.......




Selepas sebulan, saya tanya dia, macam mana feedback lepas makan GLA Complex ni? Ada perubahan tak? Masa haid masih sengugut teruk ke?

Dan dia cakap yang senggugut dia dah berkurangan. Simptom PMS yang pelik-pelik tu pun dah tiada. Sekarang ni dia dah tak ambil painkiller daripada doktor macam yang dia  makan setiap kali masa period sebelum mengambil GLA Complex ini. Panadol pun dia dah tak sentuh dah. Ye lah, sengugut pun dah kurang, so dia dah tak perlukan semua itu.



Alhamdulillah, lega saya mendengar feedback daripada rakan saya ini. Inilah yang saya harapkan. Saya ingin membantu lebih ramai orang. Saya ingin menyelesaikan masalah kesihatan lebih ramai orang, agar kita boleh menjadi insan yang lebih sihat dan sejahtera.

Kepada rakan saya itu, saya doakan semoga dia sudah tidak perlu menanggung senggugut yang teruk lagi selepas ini. Semoga dia dapat menjalani hari-hari mendatang dengan lebih selesa dan gembira. Semoga dia sudah tidak takut setiap kali menjelangnya waktu haid. Dan yang paling penting, semoga kesihatan tubuh badan dan buah pinggangnya lebih terjamin.

InsyaAllah.

Buat Pilihan Yang Bijak
Kepada anda di luar sana, jika anda mengalami sakit senggugut yang teruk, janganlah mengambil painkiller atau panadol walau sakit macam manapun. Anda membahayakan buah pinggang anda sendiri. Sanggupkah anda jika anda disahkan rosak buah pinggang seawal umur dua puluhan gara-gara mengambil panadol setiap kali haid?

Sanggupkah anda menjalani dialisis 2-3 sesi semnggu di mana setiap sesi berharga lebih kurang RM300-RM500? Dan anda juga boleh mati kerana sudah tidak sanggup lagi menahan sakitnya dialisis. Sanggupkah anda?

Tepuk dada tanyalah iman. Jangan disebabkan senggugut, anda membahayakan diri sendiri sehingga boleh membawa kepada kematian. Pilihlah sesuatu yang lebih selamat, lebih berkesan dan lebih mesra alam. Jika anda rasa menjadi sihat itu mahal, cuba lah menjadi sakit. Buatlah pilihan yang bijak. Anda mampu mengubahnya.

Semoga entri ini bermanfaat untuk anda.


Salam sayang,

~Noor Aziemah~
Berbisnes Untuk Menambah Nilai Dalam Kehidupan Orang Lain

1 comment:

  1. Assalamualaikum, aziemah.. Betul kata kamu tue.. Akk macam kwn aziemah.. Teruk terguling-guling. Tapi, akk tak prnh amik pun.. Pillkiller tue.. Cume prnh kena inject..dr. Bg 2 option.. Pill ke inject. Sb, akk tw pasal pill killer tue.. Ngeri. Jgn lah sape2 amalkn.. Bahaya sangat2.. Thanks ya, aziemah.. Skng, alhamdulillah akk amik supplement shaklee..sgt mmbantu. Selamat dan semulajadi.. Kita berusaha selebihnya Allah swt yg tentukan.. Jgn serah bulat2 kpd pillkiller ya adik2.. Nama pun killer.. Tak ngeri ke..? Hu3

    ReplyDelete

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI