5 January 2014

Yang Best dan Yang Tak Best di 99 Speedmart

Assalamualaikum...

Bekerja di 99 Speedmart memang ada keseronokan dan ketidakseronokan nya. Itu aku tidak nafikan. namun, post ini bukanlah untuk menghentam mana-mana pihak, jauh sekali membuka aib mana-mana pihak. namun, post ni ditulis sekadar untuk berkongsi pendapat aku tentang perkara yang best dan yang tak best sebagai pekerja di 99 Speedmart.

YANG BEST
1. Boleh memperbaiki kebolehan customer service anda tatkala bersama pelanggan.
2. Most of the customer baik2 belaka, so boleh tambah kenalan.
3.Kerja cashier tak banyak, setakat scan barang, terima duit, bagi baki, masukkan barang dalam plastik and step itu berulang2.
4.Masuk pukul 9:30am so boleh bangun lebih lambat daripada adik2 yang pergi sekolah. hehe ^_^
5. Rakan-rakan sekerja yang baik, tak mengata orang daripada belakang atau pun memburukkan kita.

YANG TAK BEST
1. Balik pukul 10:30pm, lambat sangat sampai tak ada masa nak bersuka ria bersama family.
2. Kerja enam hari seminggu, cuti satu tu bukannya pada hari ahad tapi weekdays.
3. Hari ahad kena bekerja sedangkan family berehat-rehat di rumah.
4. Public Holiday pun kena kerja- eg: Christmas, Birthday of Sultan Selangor, New Year Eve.
5. Tak ada tempat khas untuk solat, surau tak ada, so kena solat dalam bilik stor beralaskan kotak.

6. Since solat dalam stor, tak boleh khusyuk sebab orang lalu lalang.
7. Ramai pekerja lelaki, pekerja perempuan pun aku dan seorang kakak. so, rasa bosan since tak ada kawan.
8. Maksiat terang-tarangan berlaku depan mata -boyfriend & girlfriend- so, rasa berdosa sebab tak berani nak tegur.
9. Cashier terdedah kepada risiko duit short, walaupun tanpa disengajakan tapi kena bayar jugak.
10. Cashier terdedah kepada banyak masalah seperti salah scan barang customer, pastu kena reset komputer tu balik.

11. Computer di counter cashier adalah jenis yang old version, jenis yang besar, warna hitam putih so asyik stuck.
12. Cashier kena pantas buat kerja, kalau tak customer marah sebab kena beratur panjang. Kalau salah bagi baki macam mana?
13. Manager lelaki yang tidak peramah, tidak pernah senyum walaupun tak garang tapi aku dah pernah kena marah 2 kali, can u imagine me in that situation?
14. Berisiko melakukan kesalahan atau dosa yang hanya diri sendiri yang tahu tentang perbuatan itu.
15. Rasa tak selamat sebab manager selalu nak buat kerja dekat dalam kaunter dekat sebelah cashier. Kalau manager perempuan tak apa jugak.
16. Terdedah kepada risiko dirompak.


Disebabkan lebih banyak perkara yang TAK BEST daripada perkara yang BEST, so aku pun membuat keputusan untuk berhenti kerja daripada 99 Speedmart dan tukar kerja yang lain. mungkin juga aku ini kurang bersyukur, dan banyak complaint, tapi aku rasa keputusan yang diambil mungkin yang terbaik untuk aku dan keluargaku sebab mereka lebih happy bila aku tukar tempat kerja. so, aku harap sangat bekerja di tempat baru ini tidak timbul masalah yang TAK BEST macam di atas. Amin~

15 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. saya dapat tawaran kerja sebagai asst manager di 99. boleh saya tahu lebih lanjut pengalaman kerja di 99? email saya di alifarmidi@yahoo.com

    saya tunggu email dari cik. banyak persoalan yang ingin saya ajukan. terima kasih.

    ReplyDelete
  3. yg paling haru..99 jual arak..cashier islam ke x...mmg trpksa pgg botol tu...

    ReplyDelete
  4. yg paling haru..99 jual arak..cashier islam ke x...mmg trpksa pgg botol tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAH..KENA TRAINING..PEGANG BOTOL ARAK DAN KIRA STOKNYA..ZZZ ..SBBTU AKU BERHENTI JDI ABM SPPEDMART99..GAJI MMNG OK 2K ABOVE TPI HATI XSEDAP
      WATPE KEJA

      Delete
    2. hi, gaji 2K tu utk manager kah? klu asst. manager berapa gaji kena byr?

      Delete
  5. Saya pernah bekerja di 99 cwgn wangsa maju, berhenti sbb tiada krjasama dr manager yg bernama sufri. Setelah saya berhenti dia telah menganiayakn saya dgn cara OT saya tidak dikira, mengenakn caj uniform sdgkn saya tidak pnh dpt uniform, offday digantikn dgn absent. Dlm hal ni 99 tidak bersalah tp perbuatan sufri tu tlh mnyusahkn saya & pihak HR. Utk pihak HR,ambil la tindakkn ke atas pekerja yg brnama sufri ni kerana perbuatan dia tidak akan terisi jwtan kosong di 99 ni

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. hi, gaji 2K tu utk manager kah? klu asst. manager berapa gaji kena byr? Saya ada pergi interview as Asst. Store Manager, basic RM1400 je.

    ReplyDelete
  8. Ya jeff lebih kurang. Depend on sales juga kadang klau tak silap

    ReplyDelete
  9. Saya beli 6 tin susu krimer Dairy Champs - expired date: May 2017.

    Pada 30 Sept - lebih kurang 3pm- Saya maklumkan pada kaunter cashier. Mula-mula staff lelaki bagitau mungkin masaalah pengilang dan dakwa brand Saji pun sama, kena ganti dengan pelanggan. Dia minta saya pulangkan susu itu untuk diganti. Dia juga buka satu tin didepan saya yg dia ambil dari rak, warnanya sama macam saya punya. Dia beria -ia nak tolong, baiknya dia. Saya berulang 2kali yang saya tak nak ganti barang atau wang lagipun saya tak ada resit. Cuma kalau boleh beritau kepada distributor berkenaan. Saya pulang kerumah saya utk ambil 3tin susu berkenaan utk tunjuk kat staff itu. Selebih 3tin lagi saya buang. Bila sampai kat kaunter, saya tunjuk susu itu, staff itu tak dapat beri penjelasan lalu dia minta pendapat dari seorang perempuan warga Myanmar yg rapat dgn staff 99 speedmart dan berniaga diluar 99 speedmart. Perempuan Myanmar itu kata hanya F&N saja berwarna kuning cair & Dairy Champs memang begitu dan warna coklat. Staff tadi pun sokong apa yg dikata oleh perempuan Mynmar tu.Saya tak bertekak sebab saya tau buang masa saja kalau saya teruskan. Saya kata takpe tak ganti tapi saya tak boleh terima alasan memang warnanya begitu. Lalu saya pergi 7eleven berdekatan dan beli satu tin susu brand Marigold. Bila saya sampai kedai, perempuan Myanmar tu masih ada disitu. Staff lelaki tadi kata "Ini brand Marigold la mana boleh sama" riak muka dan suara dia berubah. Niat saya cuma ingin tunjuk pada dia warna sebenar susu krimer bukan F&N saja berwarna begitu. Tadi saya tengok punyala payah dia cuba buka tin susu. Umur saya 52tahun, takkan saya tak tau bezakan warna susu krimer. Lagipun saya berulang kali saya kata bukan niat saya minta ganti wang atau susu. Mungkin dia lupa apa saya cakap sebab dia tak fokus atau lain sebab. Saya tak tau semasa saya tiada apa yang dibincang oleh mereka, jadi takut saya minta ganti... Saya hanya cakap bab halal/haram saya tak berani main-main. Saya tak berani aniaya/fitnah orang. Staff itu diam saja. Saya ambil balik susu itu, dia biarkan saja.Saya menyesal datang balik dgn susu itu sebab saya dapat nampak sesuatu yang saya malu lihat dan buat saya insaf dan sepatut dah jangka, selama saya melanggan di 99 speedmart cawangan ini pelbagai ragam staff2 menguruskan kedai ini-menyedihkan. Saya hanya rugi lebih RM10 tapi tuan kedai tak tau kedainya banyak barang rosak & rugi lebih ratusan ringgit kerana staff2 disini. Saya minta maaf sebab pasal saya, saya buang masa staff itu. Jangan minta nasihat dari orang melainkan dia benar-benar arif. Adakah perempuan Myanmar itu wakil dari pihak Dairy Champs atau pihak pengurusan atasan 99 speedmart? Kata-kata dia lebih bernilai daripada saya sebagai seorang pelanggan 99 speedmart.

    ReplyDelete
  10. Hi. Saya baru habis SPM dan bercadang nak kerja part time di 99 Speedmart. Boleh saya tahu gaji berapa sebulan?

    ReplyDelete
  11. Hi. Saya baru habis SPM dan bercadang nak kerja part time di 99 Speedmart. Boleh saya tahu gaji berapa sebulan?

    ReplyDelete
  12. Ini 99 speedmart serdang perdana staffnya malas sangat.. Counter buka 2..boleh byr satu counter shj.. Di counter itu pulak interview pekerja sampai org nak bayar pun tmpat jadi sempit... Mana fikiran staff ini tadi saya pun geram tengok..kaunter yg kosong tu tak pergi.. Kat sini nak bagitau sikitla pada 99 speedmart hq cara kerja staff anda ni jadi macam sampah... Tengokla staff2 kamu dalam cctv... Kedai pun bersepah boleh borak2...barang xpired pun jual xde tgk tarikh ini macam pekerja ke.. Hari 15/4/17 pukul 2.59pm..

    ReplyDelete
  13. saya prnah juga kerja as assistant manager dulu tahun 2014.. kerja 2 bulan sbb x tahan la nk kena kira arak, hati x senang sbb terlibat dlm sales arak ni. so stop n lg satu manager dulu sgt x best la kaki maki kaw kaw buat org mcm sampah. aish still bengang laa. skrg bahagia kerja biasa2 je, walaupun gaji x byk mcm 99 ni tp rasa okay laaa. x de la serba salah selalu. hahah

    ReplyDelete

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI