5 June 2014

Collagen Plus Vit E: Selamat Atau Tidak?

Assalamualaikum.

Collagen Plus Vit E... Ramai yang kata ia tidak selamat untuk digunakan. Saya pun salah seorang daripada mereka. Sebab? Kandungan merkuri dalam produk ini terlalu tinggi. Saya pun baru tahu tentang perkara ini.

Dulu, dalam 5 bulan yang lepas, saya pernah memakai collagen plus vit E, tapi pada masa itu, saya tak tahu produk ini sangat bahaya. Sampailah satu hari.....

(Kalau nak tahu kenalah baca sampai habis)

Pengalaman Saya

Alkisahnya begini, semasa bersekolah menengah, saya sangat aktif dalam aktiviti kawad memandangkan saya merupakan ahli persatuan kor kadet polis. Aktiviti berkawad di bawah matahari memang menjadi rutin harian kami. Jadi kulit terbakar memang perkara biasa bagi saya tambahan lagi saya bukanlah jenis gadis yang suka menjaga kecantikan. Apa yang saya fikir hanya belajar.

Selepas tamat sekolah menengah, saya tergerak hati untuk mencerahkan dan memperbaiki wajah saya. Kebetulan rakan di tempat kerja mencadangkan saya menggunakan Collagen Plus Vitamin E. Saya pun tanpa berfikir panjang terus menggunakan produk tersebut.

Selepas beberapa hari menggunakan saya boleh nampak perubahan yang sangat ketara. Mula-mula, kulit saya memang menggelupas dengan teruk, bersisik, pastu wajah jadi kemerah-merahan, pedih-pedik sikit. Saya ingatkan perkara iti sekadar simptom-simptom biasa.

Lama-lama, wajah menjadi lebih cerah, kulit lebih tegang dan tiada jerawat tumbuh. Tidak sampai sebulan saya pakai, kulit saya menjadi sangat cerah sehingga ditegur oleh orang sekeliling.

Memang ada beberapa orang puji, kulit saya cerah sangat, dah tak gelap macam waktu sekolah. Saya pun gembira sangat-sangat.

Pastu sampailah satu hari saya terbaca satu blog yang menulis tentang produk collagen Plus Vit E bahaya untuk digunakan. Memang pelik. Saya pun terus selidik pasal perkara ni.

Hasil penyelidikan saya di Google, ramai juga yang kata collagen plus vit E ini bahaya dan tidak selamat untuk digunakan. Jawapannya adalah kerana kandungan merkuri yang tinggi dalam krim malam dan krim siang nya. Dan kesan kewujudan merkuri pada wajah adalah simptom-simptom yang saya nyatakan di atas.

Merkuri ini memberi kesan yang buruk bukan sahaja kepada kulit wajah tapi organ dalaman seperti ginjal. Malah, ada juga mereka yang terkena kanser kulit selepas menggunakan collagen plus vit E dalam jangka masa yang panjang.

Lepas baca statement tersebut, saya memang stop terus pakai. Lagipun saya tiba-tiba terfikir, harganya sangatlah murah. Saya beli satu set tak sampai RM16.00 . Harga pasaran pun tak jauh beza, antara RM25.00- RM30.00. Tapi, kesan kecerahan kulit terjadi tak sampai seminggu. Betul ke kulit saya cerah secara normal atau sebenarnya bahan logam (merkuri) dalam krim itu yang menghakis wajah saya?

Walaupun ramai orang kata yang kesan-kesan buruk itu hanya untuk penggunaaan collagen plus vit E yang bukan original, tapi saya masih mengambil langkah berjaga-jaga. Pada saya, lebih baik kita mencegah daripada merawat.

Itu sedikit sebanyak pengalaman saya sendiri menggunakan collagen plus vit E. Mungkin pendapat orang lain berbeza dengan pengalaman saya tapi saya cuma nak menyatakan pendapat saya di sini bahawa Collagen Plus Vit E tidak selamat untuk digunakan.

Sekarang saya dalam proses nak membaiki kulit wajah saya sebab selepas berhenti menggunakan collagen plus vit E, warna kulit kembali kusam.

Saya cuba memperbaiki dari dalam dengan mengamalkan pengambilan suplemen Shaklee iaitu ESP Soy Protein Isolate Powder dan Sustained Released Vita C. Alhamdulillah kulit wajah menampakkan kesan positif dan saya akan terus mengamalkan ESP dan Vita C. Sekian.


Lots of Love,

Noor Aziemah
Shaklee ID: 1144358

3 comments:

  1. lepas awak pakai set tu muka memang bersih en..tapi bila awak dah berhenti dan pakai lain muka jadi lebih teruk ke atau macam biasa je ??? (just nak tanya je)

    ReplyDelete
  2. So now akak pakai yang shaklee tu okey tak? Sebab i pernah pakai vit c collagen tu and now dah stop sebab lepas berapa bulan pakai tetiba jerawat gajah timbul and i rasa sebab penggunaan collagen tu. And then now dah makin pudar sikit parut sebab i dah guna ubat parut dari garnier.

    ReplyDelete
  3. Sorry not garnier but guardian 😂

    ReplyDelete

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI