8 July 2014

7 Tips Kebaikan Rambang yang Menarik Kebahagiaan

Assalamualaikum.


Saya rasa istilah kebaikan rambang memang dah tak asing lagi dalam kehidupan kita kan? Kalau di luar negara istilah 'Random Act of Kindness' memang sangat popular.

Sejak Keknis a.k.a. Hanis Zalikha menulis entry yang bertajuk Kebaikan Rambang, baru saya sedar yang sebenarnya kebaikan rambang ini patut diamalkan oleh semua rakyat Malaysia.

Malah, dah memang ada dalam kalangan rakyat Malaysia dah pun.

Maksud Kebaikan Rambang

Kebaikan rambang tu boleh dikategorikan sebagai apa-apa jenis bentuk kebaikan yang  dilakukan secara rawak.

Kebiasaannya kebaikan rambang ni hanya perkara positif yang mudah tapi dilakukan kepada orang yang kita kenal atau tidak kenal.

Selalunya kebaikan yang kita buat tu, benda kecil je, tapi tanpa kita sedar, kebaikan kecil yang kita lakukan tu sangat menggembirakan orang lain.

Bagi saya, melakukan kebaikan rambang ni sebenarnya bukan untuk orang lain, tapi untuk diri kita sendiri. Hal ini kerana kita akan berasa gembira bila dapat membantu orang lain walaupun perkara yang kecil.




Apa kata, lepas ni anda semua cuba tips di bawah.

7 Tips Kebaikan Rambang untuk Menarik Kebahagiaan.

1. Kalau lalu stesen tol, masa nak bayar tol tu, apa kata kita bayar sekali untuk kereta belakang.

Misalnya satu kereta RM1.50 sen. Kita bagi penjaga tol tu RM 15.00 dan cakap yang selebihnya tu untuk kereta-kereta dibelakang kita.

Cuba bayangkan, perasaan pemandu kereta yang kat belakang kita tu, mesti mereka gembira kan?

Mungkin ada ibu atau bapa yang tengah stres sebab duit tak cukup nak beli susu atau pampers anak ke atau stres lepas balik kerja.

Bila sampai turn kereta dia, penjaga tol tu kata "Cik tak perlu bayar. Ada orang dah bayar untuk Cik". Cuba bayangkan apa perasaan dia. Mesti dia gembira.

Di situ kita dapat menambah nilai dalam hidup dia.

2. Di kedai makan/restoren, selepas selesai menjamah makanan di atas meja, lazimnya kita akan membiarkan saja pinggang2 kotor tu atas meja kan? Sebab kita dah tetapkan dalam pemikiran yang pekerja restoren tu akan kutip dan kemas meja tu kemudian.

Saya cadangkan, lepas ni kita bantu pekerja kedai tu dengan cara asingkan sisa2 makanan ke dalam satu pinggan. Kemudian, kita susun pinggan2 lain secara meninggi.

Apabila pekerja restoren itu datang untuk mengemas meja, dia hanya perlu mengangkat pinggan tersebut dan mengelap meja.

Cuba bayangkan kalau masa tu waktu puncak, pelanggan berderu2 masuk dan pekerja nak kena gerak dengan cepat. Bila kita tinggalkan pinggan dalam keadaan tersusun, bukankah kerja dia lebih senang?

Di situ kita boleh membantu memudahkan urusan orang lain.

3. Bagi pencinta haiwan, anda boleh bawa makanan haiwan dalam beg contohnya makanan kucing. Pastu kalau terjumpa kucing tepi jalan, boleh berhenti sekejap untuk bagi makanan kepada kucing.

Nampak macam biasa je tapi pernah dengar tak kisah pelacur yang masuk syurga kerana memberi minum kepada seekor anjing?

Kisah ini menunjukkan yang Allah amat menyukai kebaikan walaupun sekecil-kecil kebaikan.

Jadi, lepas ni boleh la bawa makanan kucing ke mana saja.



4. Kalau solat di surau atau masjid, di bahagian wanita tu selalunya bahagian telekung wanita tu mesti berterabur. Telekung bercampur2. Sejadah tak berlipat.

Jom lepas ni, kita infakkan sedikit masa dan kudrat untuk lipat dan susun sejadah tu. Besar pahalanya tau.

5. Selalunya lepas kita guna tandas awam, kita sekadar flash pastu pergi dari situ. Apa kata lepas ni kita jirus dengan pencuci tandas.

Tak ada lah beria sangat nak mencuci tandasnya, cukuplah sekadar kita curah sabun sekitar tandas itu dengan niat dalam hati bahawa Allah amat suka kebersihan.

6. Di luar negara, kebaikan rambang yang popular adalah bagi bunga kepada orang yang kita tak kenal.

Saya cadangkan kita ubah sikit cara ni. Kita beli selipar tandas beberapa pasang pastu kita susun selipar tu di tempat ambil wuduk di masjid atau surau.

Niatkan sedekah untuk kegunaan orang ramai. Bayangkan, seriap kali orang pakai selipar tu untuk ambil wuduk, kita dapat ganjaran.

Kalau sehari 5 kali dipakai?
Kalau seminggu?
Kalau sebulan?
Kalau setahun?

Amacam? Best ke best?

7. Bagi makan kepada orang yang berpuasa. Benda ni saya tak pasti dikira kebaikan rambang ke atau tak. Tapi, amalan ni sangat digalakkan especially dalam bulan Ramadhan ni.

Okay. Lepas ni, kita cuba amalkan perkara kecil ni. Tak dapat bagi banyak, bagi sikit pun cukup. Janji ikhlas.

Bagi yang dah bekerja tu, apa kata kita belikan nasi untuk rakan sekerja kita.
Tak dapat banyak, bagi seorang pun boleh. Manalah tau, masa tu dia memang tengah pokai, tiba2 dapat makanan free.

 Siapa yang tak gembira?

Small Things. Big Differences.




Sebenarnya banyak lagi kebaikan rambang yang anda boleh lakukan. Kita tak sedar, walaupun perkara ini nampak biasa tapi boleh menarik kebahagian dalam hidup kita.

Kita akan berasa gembira bila dapat bantu orang lain. Kita akan rasa gembira bila dapat mudahkan orang lain. Kita akan rasa bahagia bila dapat menambah nilai dalam hidup orang lain.

Dan yang paling penting, Allah dah berjanji bahawa siapa yang memudahkan kehidupan orang lain, Allah akan mudahkan kehidupan dia.

Jadi, marilah kita berazam untuk melakukan lebih banyak kebaikan di atas muka bumi ini. Tanpa memikirkan soal siapa, di mana, bila atau kenapa.

Yang paling utama adalah niat yang ikhlas kerana Allah.

InsyaAllah, kebahagiaan akan menjelma dalam hidup kita.


Salam sayang,

Noor Aziemah

No comments:

Post a Comment

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI