This is IIUM Kuantan

Sebelum masuk IIUM atau pun UIA Kuantan hari tu, Azie ada try search IIUM Kuantan ni dekat pak cik Google tapi ada beberapa orang blogger je yang share pasal IIUM Kuantan, Kebanyakan info ialah tentang IIUM Gombak. Berapa kerat je cerita yang ada pasal IIUM Kuantan ni.


Ye lah, sebagai pelajar yang akan masuk IIUM Kuantan, mesti kita nak tahu kampus Kuantan ni macam mana... Mahallah (hostel) dia macam mana, apa facilities yang ada, kulliyah macam mana, life kat IIUM Kuantan macam mana... At least ada lah info sikit pasal IIUM Kuantan kan?


So, since Azie pun dah dua minggu masuk sini (macam dah lama sangat pulek), nak share la sikit info pasal IIUMK ni. Hopefully boleh membantu adik-adik yang akan masuk kampus Kuantan pada masa akan datang. So... This is IIUM Kuantan:


Pintu Gerbang IIUMK. Ihsan Mr Google


MAHALLAH/HOSTEL

Dekat UIA kami tak panggil hostel atau asrama, tapi kami panggil Mahallah. Mahallah ni perkataan Bahasa Arab yang bermaksud tempat, kediaman atau kolej. Kat sini ada 2 Mahallah untuk sisters iaitu Mahallah Fatimah az Zahra (FZ) dan Mahallah Umi Kalthum (UK). Untuk brothers ada 1 sahaja Mahallah iaitu Mahallah Khalid al Walid (KAW). Boleh nampak tak yang sisters lagi ramai daripada brothers.


Mahallah Fatimah az Zahra

Mahallah Khalid al Walid


Actually, ada jugak Mahallah Talhah dengan Mahallah Maimunah. Tapi dua Mahallah ni tutup. Azie pun tak tahu kenapa.


Mahallah UK untuk Medical and Dental students sahaja sebab dia orang pakai block system manakala Mahallah FZ untuk selain Medical and Dental students. So, sesiapa yang under course Nursing, Allied Health Science, Bio Science, Physical Science dan Pharmacy akan duduk Mahallah FZ.


Since Azie bawah course Allied Health Science, maka terdampar lah di bawah banggunan Fatimah az Zahra. Oh ye lupa nak bagi tahu, Azie course Dietitics ye, InsyaAllah pakar pemakanan yang akan membantu awak-awak semua sentiasa cantik dan sihat  gituu. Hehehe,,,


Satu bilik ada 4 compartment. Satu compartment untuk seorang student. Ada bilik untuk student biasa dan ada bilik untuk international student. Bezanya adalah bilik untuk international student besar sikit berbanding bilik untuk student biasa. Mungkin sebab tak ramai international student kat sini, So ramai yang dapat bilik international student. Azie lah salah seorang yang bertuah tu. Mungkin sebab Azie berasal dari Korea So bilik Azie lebih luas :D


MasyaAllah bersepah nya bilik





Mahallah FZ ada 7 blok dan ada 1 bangunan kafe kat tengah2 tujuh blok ni. Dekat sini ada kemudahan laundry, kiosk mini, kedai photostat dan water cooler. And then ada jugak court untuk bersukan.


Makanan dekat Mahallah FZ ni ada masakan Arab, ada masakan panas dan ada masakan western. Harga makanan okay lah. Boleh lah. Nasi goreng dalam range RM4-RM7. Ada orang kata makanan kat IIUMK ni mahal berbanding CFS. Azie rasa betul la jugak tapi tengok tempat lah. 


Oh ye, antara tiga2 mahallah (FZ, UK dan KAW) ni, kafe KAW yang paling popular sebab orang kata paling sedap. Azie x pernah pergi lagi so memang berazam nak pergi nanti.


KULLIYAH

Kat sini ada 

Kulliyah of Medicine (KOM), 
Kulliyah of Pharmacy (KOP), 
Kulliyah of Dentistry (KOD), 
Kulliyah of Science (KOS), 
Kulliyah of Nursing (KON)
Kulliyah of Allied Health Science (KAHS)


Dalam banyak-banyak kulliyah, KOD paling cantik bangunan nya sebab paling baru. KOS adalah kulliyah yang paling dekat dengan Mahallah dan KOM adalah Kulliyah yang paling jauh daripada Mahallah tapi paling dekat dengan pintu gerbang IIUMK.


KOM


KOD


KOS


KOP


KAHS

Jarak antara satu-satu bangunan ni adalah sangat jauh ye. Jadi cara nak ke kulliyah atau ialah dengan naik bas yang ada setiap 30 minit atau kalau terlepas bas atau malas nak naik bas, boleh lah jalan kaki. Memang boleh kurus kalau hari-hari jalan kaki pergi kelas. :D


Bangunan lain yang ada ialah Office of the Campus Director (OCD), One Stop Students Centre (OSC), Mahallah Activity Centre (MAC) dan library. Kat sini juga ada Sport Complex untuk sesiapa yang suka/rajin bersukan. Majulah sukan untuk negara! (Eh tetiba pulakk)


Facilities lain yang ada antaranya...

ATM Machine:

Bank Muamalat: Dekat KOM
Bank Islam : Dekat One Stop Student Centre

Shuttle Bas: setiap 30 minit


Shuttle Bus

WIFI: Ada wifi di setiap bangunan dan di Mahallah


PERSEKITARAN

Life dekat sini adalah lifeless ye.. Di ulangi, lifeless. Bukan nak menakutkan adik-adik semua, just nak bagi tau kat sini students tak ramai macam kat Gombak, so tenang dan aman je... Dalam kata lain sebenarnya kat sini hanya nampak manusia time waktu puncak je pastu tak nampak dah sebab masing2 terperap dalam bilik. Haha macam mana nak explain ek?


Pastu bangunan jauh kan daripada mahallah, so pergerakan agak terbatas since kena jalan kaki saja. Compared to CFS PJ yang dekat tengah2 bandar, ada akses ke mana2 sebab ada bas rapid depan pintu pagar, ada Mid Valley yang boleh lepak hujung minggu, Kat IIUMK nak keluar sama ada ke bandar atau mana-mana saja lah kena call/whatsapp senior2 yang buat sistem delivery, sebab lagi murah daripada teksi. Ada senior Azie pernah cakap yang ada teksi pernah cas RM15 untuk perjalanan daripada IIUM ke terminal bas tau.


Sebab tu lah senior yang dah boleh bawak kereta masuk UIA kebanyakan nya akan buat sistem delivery. Ada jugak yang buat bisnes sewa kereta. So students first year yang boleh drive, boleh sewa kereta je. Benda2 macam ni menguntungkan 2 pihak, senior dapat buat side income dan junior dapat pergi mana2 dengan mudah...


Soal life kat sini yang lifeless tu, mari kita pandang positif ye. Kat sini tenang dan aman, tak pack sangat macam Gombak. Kat sini malam-malam sejuk, especially bila hujan. Banyak sebenarnya yang patut disyukuri jika kita memandang sesuatu dengan positif :D






Sampai sini je lah bebelan Azie. Nanti kalau ada idea nak tulis apa, Azie sambung ye. Buhbyee....

Assalamualaikum :)

Salam sayang
Noor Aziemah



ps: info kat post kali ni tak banyak sangat sebab Azie pun baru 2 minggu duduk sini. Azie suggest korang pergi kat blog ni unuk lebih banyak info :

http://ema-mel0dy.blogspot.my/2014/08/universiti-islam-antarabangsa-uia.html

Harap sedikit sebanyak membantu anda semua :D

Post a Comment

20 Comments

  1. salam akak..sy akn masuk iiumk next sem ni..nk tanye betul ke junior yg bru masuk akn dpt level yg ats2 kt mahallah ? hehe TQ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply.... Dia depends jugak pada kekosongan tetapi percentage untuk dapat bilik atas2 sangat tinggi la huhu... anyway jgn risau sebab ada lift :)

      Delete
  2. Salam , akak nak tnya kalau utk masuk kos pharmacy kat uia ni ada interview ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada. kalau dapat kos tu terus daripada upu tak perlu interview. tapi kalau dapat kos lain dan nak tukar ke pharmacy, ada interview.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Salam kak, sy Dr cfs pj, n kami akn dipindahkn ke cfs kuantan sbb kos kami adlh medic n kami akn stay kat mahallah mumainah or talhah... Kalau blh nak tahu serba sdkt ttg dua mahallah blh x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry awak lambat reply. mesti awak dah masukkan, huhu

      Delete
  5. assalamualaikum kakak, im from cfs pj, and were going to move to kuantan soon, mind to share a bit about the two mahallah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry jugak sebab akak tak reply. mesti awak dah masuk kan..

      Delete
  6. Assalamualaikum kak.. Boleh tak akak share lebih byk tntg mahallah unt students assi yg bakal masuk 2018 kt Kuantan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahallah utk studens asasi yang bakal masuk 2018 kat kuantan dan teruskan asasi atau amek degree? Kalau teruskan asasi di Kuantan, then awak akan masuk sama ada mahallah talhah atau maimunah untuk sisters dan mahallah khalid al walid utk brothers. utk mahallah sisters akak tak tau sangat keadaan dia macam mana sebab sebelum ni mahallah tu tidak berpenghuni. tapi sekarang students drpd cfs dah masuk so macam dah ada penghuni la. tapi dari segi facilities akak tak pasti sangat sebab mahallah ni jauh daripada mahallah kami students degree. Yang akak tahu, mahallah dua ni ada banyak monyet di sekitar so kena hati-hati bila bawa makanan. tapi dua ni paling dekat dengan masjid tapi paling jauh dengan kuliyyah-kuliyyah lain. tapi ada bas utk pelajar cfs kalau nak pegi class. :)

      Delete
  7. Course economy best x kak?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum akak. Sy dpt tawaran ke Uia dlm bidang architecture. Dn tertulis t surat tawaran sy akn ke kuantan campus. Tp kwn sy dpt dentist dpt pergi ke gambang campus. Ada beza ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada beza. Medic farmasi dentist akan ke gambang sebab kuliyyah budak2 asasi dekat sana tp achitecture akan ke kuantan sebab uia pj yang pasal asalnya utk students asasi dah tutup

      Delete
  9. Assalamualaikum akak.. nk tnya setiap mahallah ada lift ke? especially mahallah maimunah..satu lg karangan apt susah x, maksud sy tajuk2 yg diberi sbb sy google contoh karangan apt x dk pun =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak silap ade dua format je..surat atau article..

      Delete
  10. Salam kak, saya akan start degree hujung bulan 8 ni waktu register nnt bilik dapat ikut siapa datang dulu atau uia memang dah tetapkan bilik? And lagi satu utk tawe degree ada ke test2 mcm cfs?

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum, saya nak tanya..kalau degree boleh tukar kos ke? contoh nak tukar ke medic, boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sama nak tau jugak. Sy pun nak tau boleh ke tukar course kalau degree

      Delete
  12. Salam sis, tq for ur sharing, susah nk Google tentang UIA Kuantan hehe.. nk tnya, mcm mana nk apply accomodation utk postgraduate ye? InsyaAllah akan masuk December ni ^^

    ReplyDelete