Ramadhan Kareem Everyone!

Bacaan Niat Puasa dan Jadwal Imsak Hari Pertama Ramadan 2020 di 34 ...


Happy Ramadhan everyone! Siapa sangka tahun ni semua rakyat Malaysia akan berpuasa dalam keadaan terkurung dalam rumah haha. Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula pada 18 March 2020 haritu telahpun dilanjutkan sampai ke 12 May 2020 and Azie rasa tak mustahil ia dilanjutkan sampai hujung bulan May nanti.

Actually kan Azie perasan yang banyak je hikmah PKP dalam bulan puasa ni sebabnya kita ada banyakkk sangat masa untuk beribadat. Kalau sebelum ni nak mengaji lama-lama susah sebab komitmen kerja atau nak study untuk exam, nah sekarang dah ada masa 24 jam kat rumah and boleh mengaji lama-lama. 

Kalau dulu nak bangun Qiam susah sebab penat kan, pastu nak bangun masak untuk sahur lagi, now dah tak kerja so tak penat sangat kan, boleh bangun solat sunat Tahajud hari-hari.

Lepastu ibu-ibu bekerjaya yang selama ni terkejar-kejar nak masak untuk waktu berbuka, now dah ada masa yang cukup untuk start masak awal and siap masak awal. Masa yang selebihnya boleh guna untuk berdoa sebelum berbuka puasa. Banyak sangatt hikmah PKP ni kann, kalau kita pilih untuk memandang situasi ni daripada perspektif yang positif. 

Semoga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang paling terbaik sepanjang umur kita hidup sekarang. Sheikh Umar ada pesan yang Ramadhan ini adalah peluang umur untuk kita semua. Bila buat amal ibadah dalam Bulan Ramadhan, kita akan dapat pahala yang berganda-ganda lebih banyak daripada kita buat ibadat di bulan-bulan Islam yang lain.


Amalan-Amalan Soleh untuk Dilakukan dalam Bulan Ramadhan

Kata ustaz Syed Jaafar, apabila masuknya Bulan Ramadhan, rutin harian ahli ibadah akan berubah 180 darjah. Mereka tak tidur malam, bahkan dihidupkan malam mereka dengan ibadah. Nanti lepas Subuh baru tidur dalam beberapa jam. 

So jom kita kuatkan semangat kita untuk membuat amal kebaikan dan amal soleh dengan kerap. Antara amal soleh yang kita boleh lakukan ialah Talaqqi kitab (online), baca al -Quran, solat sunat and qadha solat fardhu, zikir and selawat.

Ustaz pesan, selawat tu paling jangan tinggal. Mula Ramadhan ni, cuba biasakan sehari untuk berselawat at least 33 kali, atau 100 kali, atau 300 kali, atau sebanyak yang boleh. Kenapa istimewa sangat selawat ni sampai kita digalakkan berselawat dengan sebanyaknya?

Sebab selawat ialah satu-satunya ibadah dan amal soleh yang Allah terima tanpa syarat. Walaupun selawat sekadar dekat bibir saja, sedangkan hati kita lalai, Allah terima. Adapun ibadah yang lain seperti solat, puasa etc ada syaratnya yang perlu kita penuhi untuk diterima. Contohnya niat yang ikhlas. 

Dan Rasulullah tahu siapa yang banyak berselawat kepada baginda. Macam mana kita nak Nabi kenal kita? Caranya ialah dengan banyak berselawat. Orang yang cinta kepada sesuatu, maka dia akan banyak menyebut tentangnya. Kalau kita cinta kepada Nabi Muhammad, maka banyakkan berselawat. 

Apabila datang seorang Arab Badwi menyatakan rasa cinta kepada Rasulullah, kata baginda:

"Engkau akan bersama dengan orang yang kau cintai"

Semoga kita dibangkitkan bersama Rasulullah dan para salafussolihin. Ameen. 

Ramadhan Kareem everyone!

Credit: Twitter Haslin Hanani
.
.
.
.
.
Jom join class online bawah ni:

Imej mungkin mengandungi: 1 orang

Post a Comment

0 Comments