Resepi Pudding Caramel Paling Senang Di Dunia

Hai semua. Harini Azie nak share dengan korang semua cara buat pudding caramel paling senang di dunia haha. Memang paling senang, Azie tak tahu pula selama ni senang je nak buat pudding caramel. Okay bahan-bahan yang kita perlukan adalah:

Gula
Telur 3 biji
Susu Dutch Lady UHT Full Cream 1 cawan
Susu cair 1 cawan
Esen Vanila
Garam sikit






Step 1: Masak Gula Atas Api Sampai Gula Caramelised

Azie letak tiga ke empat sudu makan ke dalam kuali, lepastu letak sikit air panas. Api sederhana, Azie kacau-kacau sampai jadi caramelised atau warna kuning macam air teh O.




Bila dah jadi warna kuning macam air teh O, tutup api lepastu letak dalam bekas loyang yang kita nak kukus. Biar dia sejuk dan gula tu jadi mengeras dalam bekas tu.





Step 2: Buat Adunan Pudding

Dalam bekas lain, masukkan satu cawan Ducth Lady UHT full cream milk, masukkan satu cawan susu cair, tiga biji telur, sedikit esen vanila dan sedikit garam. Kacau sampai sebati dan sedikit berbuih. Tuang dalam bekas dulang yang ada caramel yang dah sejuk itu





Step 3: Kukus dalam masa 20-30 minit.

Yang ni Azie try and error je buat. Cucuk guna garfu untuk tengok dah masak ke belum. Kalau masih ada lelehan air susu maknanya belum siap la tu. Kalau dah takde, maksudnya dah masak. Azie takde loyang so Azie guna bekas kecik untuk kukus pudding tu.





Step 4: Sejukkan Pudding Sebelum Terbalikkan.

Step ni agak penting supaya pudding tak pecah masa nak terbalikkan ke dalam bekas. Make sure pudding tu betul-betul sejuk barulah diterbalikkan pudding itu.

Dan akhirnyaaa siap!





Selamat mencuba!

Post a Comment

0 Comments